Jägare deltar i Näsdagen

Mikko ”Peltsi” Peltola uppmuntrar alla jägare att delta i Näsdagen, som firas idag. Det kan också vara kul att hjälpa.

Mikko Peltola uppmuntrar alla jägare att delta i Näsdagskampanjen.Mikko Peltola uppmuntrar alla jägare att delta i Näsdagskampanjen.

Jägarförbundet deltar i välgörenhetskampanjen Näsdagen. Kampanjens huvudevenemang, det vill säga Näsdagen, firas idag den 6 november och förbundet utmanar alla sina medlemmar att delta. Näsdagen är stiftelsen Näsdagens kampanj till förmån för barn i utvecklingsländer. De insamlade medlen används till att stöda barnens utbildning och förbättra deras hälsa, säkerhet och kost.

Reporter Mikko ”Peltsi” Peltola, som är känd för sina vildmarksintressen, har deltagit i Näsdagskampanjen under flera år.

– Det är alltid en glädje att delta i ett bra projekt. Det finns ingen orsak tacka nej, berättar Peltsi.

Var och en kan delta i Näsdagen. Intäkterna från K-affärernas försäljning av produkter som stöder Näsdagen, såsom röda näsor, reflexbrickor och återanvändbara bärkassar, används för barnens bästa. Man kan också skänka en lämplig summa till insamlingen på webben eller under kvällens tv-sändning.

Enligt Peltsi är all hjälp välkommen.

– Var och en kan delta enligt sina tillgångar, inget belopp är bättre eller sämre än något annat. Barnen i utvecklingsländerna har verkligen ingenting och jämfört med dem lever många här hos oss i enormt överflöd, konstaterar Peltsi när han i samband med kampanjen har sett barnens vardag i Sierra Leone.

– En jägare kan väl låta bli att äta den där sista korven under nästa jakt och i stället skänka en motsvarande summa till Näsdagen, föreslår han med ett skratt.

I år inleddes Näsdagskampanjen den 15 oktober och avslutas den 15 november. Peltsi var konferencier vid UMO:s konsert som utgjorde startskottet för kampanjen. I kväll under Näsdagsshowen på YLE TV2 kan man se honom ta emot samtal från tittare som ringer upp med bidrag till kampanjen.

Tidskriften Jakt hoppas få in flera kul bilder med Näsdagstema från jaktlagen före den 10 november till adressen jahti@metsastajaliitto.fi. De bästa bilderna publiceras i Jakt 5/2015, som utkommer den 3 december.

Vildmarksreportern Peltola, som längtar efter att komma igång med älgjakten trots den bråda hösten, har ytterligare ett förslag:

– För att lyda lagen till punkt och pricka borde jägare egentligen ha en orange näsa, men under Näsdagen går det säkert också bra med en röd.

Gör så här:

  • Skaffa en Näsa som du själv kan ”pimpa” eller andra produkter som stöder Näsdagen i K-affären. Intäkterna från försäljningen används för barnens bästa.

  • Ta en kul bild ensam eller i grupp och skicka den till tidskriften Jakts redaktion. Glöm inte säkerheten och kom ihåg att bilder av jaktbyte inte är tillåtna.

  • Skänk på egen hand eller tillsammans en lämplig summa till insamlingen via Jägarförbundets Näsdagsteam. www.nenapaiva.fi/metsastajaliitto